Dec 12, 2012

Durian crepe

Hai korang,
Wahhhh gigih gila aku update 2 entry dalam 1 hari.mungkin dah nampak sikit peningkatan yang ada pada diri aku nih..korang tau kan sekarang demam durian crepe.pegi mana mana nak sembang pasal durian crepe sampai aku lepak dekat pantry office pon boss datang tanya pasal durian crepe nih.memang DAHSYAT betul pengaruh durian dekat rakyat malaysia nih.ke sebab rakyat malaysia memang suka makan?:P

Cerita pungpangpungpang pasal durian crepe nih kau dah buat ke?tunjuklah gambar?mesti korang cakap macam tuh kan?tapi hakikat yang hakikinya aku tak pernah buat langsung durian crepe nih tapi aku dah study dan buat sedikit research mana 1 resipi durian crepe yang terbaik.
Resepi durian crepe yang terbaik jatuh kepada*drum roll*

kakzusemanisgula.


BAHAN BAHAN  
250 gm tepun gandum
1 sudu kecil tepung ubi
2 biji telur
500 ml santan ~ kkzu gune 1/2 biji kelapa parut di ambil santannye ~ kalo tak kose nak blender @ perah gunakan jek santan dah siap tuu. Fungsi santan akan menjadikan lempeng elastik , mudah nak di angkat dan tidak mudah koyak.
1/ 2 sudu kecil garam
1 sudu kecil paste pandan ~  untuk kaler hijau @  kaler yang di sukai  tetapi yang pemesnye kaler hijau pandan dan kuning.
1 sudu besar  butter di cairkan ~ fungsinye akan menjadikan lempeng berkilat dan tidak melekat di kuali dan tidak perlu di sapu minyak pada kuali non stick.
2 sudu besar gula halus @ castor


CARA CARA
 
Satukan kesemua bahan dan kacau hingga adunan sebati ~ masukkan santan sedikit sedikit untuk mengelakkan ianye berketol. Untuk adunan lebih halus masukkan ke dalam blender dan tapis ke dalam bekas. Tak tapis pun takpe eiihhh.
Panaskan kuali tidak lekat ~ non stick pan. Sapu sedikit minyak untuk kali pertama aje. Masukkan sesenduk dan ratekan menggunakan belakang senduk seperti  ini.@ lenggangkan kuali.
Masak hingga lempeng masak dan tidak perlu di terbalikkan.
Ulang hingga adunan habis di masak.


FILLING
2OO gm non dairy whipping creme ~ putar hingga kental
Isi durian  secukupnye
Cara menggulung @ melipat seperti di atas.


FILLING CUSTARD
200 gm susu segar
2 kuning telur
30 gm gula halus
Kacau atas double boiler hingga pekat.

250 gm whipping non dairy ~ putar kental
* Satukan kedua dua bahan kaedah kaup balik.


Kalau macam aku,aku tak pernah makan durian yang diolah sebab aku selalu fikir cara orang tuh pegang durian nak asingkan dari biji,macam geli je dan segala jenis bubur durian,pengat durian,gula durian,dodol durian semua tuh aku tak makan tapi tapi tapi kalau beli durian sebiji bagi dekat aku confirm aku boleh habis kan!!sekiranya anda bukan penggemar durian anda juga boleh menukarkannya kepada mangga,strawberry,pisang dan kalau takde idea sangat guna kaya pon boleh.janji korang suka makan.

No comments: